تغییر کر مثل تعویض موتور هواپیمای در حال پرواز یا جراحی قلب باز است؛ اگر کوچکترین اختلالی بهوجود بیاید، جبران آن بسیار سخت میشود.» معاون مشارکتها و سرمایهگذاریهای داتین با بیان این موضوع درباره عوامل موفقیت پروژه مهاجرت به پیام کارآفرین میگوید: «در بدنه مدیریتی بانک کارآفرین از همان ابتدا عزم جدی برای تغییر وجود داشت و عملا این موضوع در طول پروژه هم بهخوبی دیده میشد. این مسئله در کنار ظرفیتهای آی تی بانک باعث شد تعامل سازندهای بین دو طرف شکل بگیرد و درنهایت به موفقیت پروژه مهاجرت در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بالا منجر شود.
داتین از جمله مهمترین شرکتهای ایران در حوزه ارائه راهکارهای مالی به بانکهاست و طبق گفته هومن مسگری در 12 سال گذشته موفق به تولید 42 محصول متنوع شده و در جایگاه دومین شرکت عرضهکننده این نوع خدمات ایستاده است. عوامل متعددی در کسب این موفقیت نقش دارد که فرهنگ سازمانی و تخصصگرایی در صدر آن قرار میگیرد. مسگری در این گفتوگو علاوهبر معرفی شرکت داتین به جزئیات پروژه مهاجرت نیز میپردازد.
شرکت داتین با برنامهریزی هدفمند در زمینههای مختلف از جمله پرورش افراد متخصص، رشد کرده و انتخاب اول بسیاری از بانکها برای دریافت خدمات شده است؛ همکاری شما با بانک کارآفرین چگونه شروع شد؟
مجموعه بانک کارآفرین به این نتیجه رسیده بود که برای توسعه خدمات خود، باید سامانه جامع بانکداریاش را تغییر دهد. مدیریت عالی بانک بعد از بررسی بازار و درنظرگرفتن شاخصهایی مثل توانمندی سامانهها، قابلیتها، نوع معماری و همچنین سوابق اجرایی پیشین شرکتهای عرضهکننده راهکار جامع مالی، درنهایت تصمیم گرفتند با شرکت داتین برای اجرای پروژه مهاجرت همکاری کنند.
شرکت داتین چه ویژگی خاصی در بانک کارآفرین دید که نسبت به همکاری با آن ترغیب شد؟
ما در ابتدا به توانمندی و ظرفیت حوزه آیتی بانکها نگاه میکنیم چون اگر در سطح مناسب نباشد، کار سخت میشود. منتهی مهمترین ملاک برای همکاری، عزم مدیریتی بانک است که اگر وجود نداشته باشد، عملا امکان موفقیت پروژه هم منتفی میشود؛ چون مهاجرت، پیچیدگیهای خاص خودش را دارد و شما با چالشهای متعددی روبهرو میشوید. برخی تغییر کر را به تعویض موتور هواپیمای در حال پرواز تشبیه میکنند؛ برخی دیگر هم به عمل قلب باز. یعنی اگر کوچکترین اختلالی بهوجود بیاید، جبران بسیار سخت خواهد بود. مدیریت بانک کارآفرین از همان ابتدا نشان داد که عزم جدی برای تغییر دارد و عملا این موضوع را در طول انجام پروژه نیز بهخوبی به نمایش گذاشت.
ویژگی متمایز پروژه مهاجرت بانک کارآفرین نسبت به سایر تجربههای مشابه داتین، چه بود؟
نخستین مسئله، مدتزمان کوتاه انجام پروژه بود که تقریبا در کمتر از هشت ماه به سرانجام رسید. مورد بعدی همزمانی انتقال همه انواع دادهها بود؛ یعنی همه سامانهها از جمله سپردهها، تسهیلات، ضمانتنامهها، سوئیچ و… باید بهطور همزمان مهاجرت داده میشد. ضمن اینکه پلتفرم دیجیتال «هایبانک» هم وجود داشت و باید ارتباط کامل بین کر داتین و نئوبانک «هایبانک» برقرار میشد. تمام این موارد با همکاری مناسبی که بین دو طرف شکل گرفته بود با موفقیت انجام شد و یک تجربه شیرین رقم زد.
مهمترین اصلی که در این مهاجرت در نظر گرفته شد، چه بود؟
مهمترین اصل، اعتماد مشتریان است که تحت هیچ شرایطی نباید خدشهدار شود. یعنی شما باید از قبل تمام چالشهایی که ممکن است اتفاق بیفتد و ذرهای به این اعتماد آسیب بزند را پیشبینی کنید و برایش راهحل داشته باشید؛ طوری که مشتریان متوجه حجم وسیع کاری که شما در حال انجام آن هستید نشوند و بدون اختلال و وقفه، خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند. به نظر من اصل بقای مهاجرت، خدشهدار نشدن اعتماد است و بانک کارآفرین و شرکت داتین تمام انرژی و توانشان را گذاشتند تا این اصل را رعایت کنند.
پروژه مهاجرت در اواخر دی ماه سال گذشته انجام شد؛ در این مدت پیشرفت بانک کارآفرین در زمینه ارائه خدمات نوین بانکی را چطور دیدید؟
بهطور کلی وقتی کر یک بانک تغییر میکند، انتظار میرود یکپارچگی بیشتری در محصولات دیده شود و طیف گستردهتری از خدمات در اختیار مشتریان قرار بگیرد. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم مسیری که در پیش گرفته شده، قابلیت توسعه روزافزون دارد. آنچه من در بانک کارآفرین میبینم، استفاده مناسب از ظرفیتهای سامانههای داتین و شروع ارائه خدمات جدیدتر به مشتریان است. بهخاطر دارم در جلساتی که قبل از شروع پروژه مهاجرت با مدیران عالی بانک داشتیم، آنها درحال برنامهریزی برای عرضه خدمات نوین، بعد از اجرای پروژه بودند و حالا دقیقا درحال حرکت در همان مسیری هستند که پیش از این با عزم جدی پیش گرفته بودند.
شرکت داتین بیش از همه چه نوع خدماتی به شبکه بانکی عرضه میکند؟
بهطور کلی فعالیت شرکت داتین بر ارائه انواع سامانههای مالی، بانکی و بیمهای استوار شده اما از مدتها قبل، نگاه جامعتری در شرکت حاکم شده که هدف اصلی آن، حرکت در مسیر فراگیری مالی و توسعه روزافزون آن است.
مجموعه خدمات داتین، چه میزان از نیازهای بازار را پوشش میدهد؟
در ۱۲ سالی که از عمر داتین میگذرد، ۴۲ محصول توسط شرکت تولید شده و سبد کاملی از خدمات، درحال عرضه به بانکها و نهادهای مالی ایران است و درحال حاضر حدود یک چهارم نظام بانکی ایران، تحت پوشش خدمات ما قرار دارد. ما شرکتی با بیش از هزار و ۷۰۰ نفر نیروی متخصص هستیم و در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فروش به ثبت برسانیم؛ همین رقم نیز بهخوبی دایره وسیع نیازهای بانکی که داتین درحال رفع آنهاست را نشان میدهد.
داتین یک شرکت جوان است اما موفق شده در یک بازه نسبتا کوتاه، بهعنوان دومین شرکت عرضهکننده راهکارهای مالی مطرح شود؛ این شرکت در بدو ورود به بازار با چه چالشهایی روبهرو بود؟
نخستین چالش و شاید مهمترینش این بود که داتین، آخرین شرکت ورودکننده به بازار بود. یک زمانی شما بدون رقیب جدی کارتان را شروع میکنید که آن وقت، هم از لحاظ اقتصادی و هم در حوزه رقابت، شرایط بهتری خواهید داشت اما وقتی رقبا پیش از شما حضور پیدا کرده باشند، موفقیت سخت میشود. درواقع باید آنقدر عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید که بانکها به همکاری با شما راضی شوند. فناپ در زمستان ۱۳۸۴ تاسیس شد و واحد راهکارهای بانکی فناپ در دی ماه ۱۳۹۰ با تاسیس شرکت داتین، هویت مستقل خود را پیدا کرد و دقیقا با این شرایط مواجه بود اما موفق شد با همراهی افراد متخصص و تلاش پیوسته، خودش را به جایگاه دومین عرضهکننده راهکارهای مالی در ایران برساند.
احتمالا چالش دیگر داتین، جذب افراد ماهر و متخصص در بدو تاسیس بوده؛ با این مساله چطور مواجه شدید؟
از همان ابتدای تاسیس داتین، برنامهها و اهداف به هیچوجه محدود نبود و نگاه توسعهگرایانه و همچنین حمایت و پشتیبانی از برنامهها در سطح مدیران عالی شرکت و سایر افراد وجود داشت. بنابراین حرکت داتین بهسمت پیشرفت از همان لحظه تاسیس شروع شد و همین ویژگی به جذب افراد متخصص کمک کرد. ضمن اینکه خلقکردن و بهجاگذاشتن یک اثر ماندگار، احساس بسیار خوبی به آدمها میدهد و ما این کار را در داتین انجام میدهیم.
خلق اثر در شرکتهای دیگر هم وجود دارد؛ تفاوت داتین با آنها در چه بود که منجر به ایجاد انگیزه همکاری در افراد متخصص شد؟
دو موضوع مهم وجود دارد؛ اول اینکه ما در داتین به معنای واقعی کلمه، صفر تا ۱۰۰ همه محصولات را خودمان تولید میکنیم؛ یعنی فعالیت ما، خلقکردن و ساختن است نه توسعه یک محصولی که از ابتدا وجود داشته و حالا ما رویش کار کنیم تا عملکردش را بهبود ببخشیم. این رویکرد برای فعالان حوزه نرمافزار بسیار جذاب است. موضوع دیگر هم حاکمبودن نگاه توسعهای در شرکت است. شاید در برخی از شرکتهای مشابه، تلاش خاصی برای دستیابی به اهداف بزرگ و توسعه گسترده محصولات انجام نشود اما در داتین ماجرا کاملا فرق میکند و ما بهطور جدی برای تحقق برنامههایمان کار میکنیم و از جان مایه میگذاریم. درواقع فرهنگ سازمانی داتین، مهمترین ویژگی آن است که میتواند افراد متخصص را به خود جلب کند؛ اینکه آدمها ارزش داشته باشند و صرفا بهعنوان ابزار کار دیده نشوند، موضوعی است که در داتین بهطور جدی روی آن کار میشود.
در ۱۲ سال گذشته، خصوصا سالهای اخیر شاهد خروج همکارانتان بودهاید؟
ریزش خیلی کمی داشتیم اما دلیل بیشتر آنهایی هم که ما را ترک کردند، مهاجرت بود.
جایگزینکردن این افراد کار سختی است؟
نوع فعالیت شرکتهایی مثل ما بهگونهای است که مهاجرت و ازدستدادن متخصصان ماهر کار را سخت میکند و بهراحتی امکان جایگزینکردن آنها وجود ندارد. بعضا بوده که نتوانستیم فردی با کیفیت افراد قبلیمان پیدا کنیم اما از آنجا که نگاه ما در شرکت همیشه رو به جلو بوده و قرار نیست برنامههایمان با توقف مواجه شود، برای جانشینپروری هم از سال ۱۳۹۴ با تاسیس «مدرسه داتین» اقدامات مناسبی انجام دادیم و الآن ثمره آن را در جذب بهترین همکارانمان میبینیم.
فرایند پرورش افراد در مدرسه داتین به چه شکل است؟
مدرسه داتین با هدف پرورش افراد متخصص برای نه فقط شرکت داتین که کل اکوسیستم آیتی ایران تاسیس شده و طی دو سال اخیر بر دامنه فعالیتهایش افزوده شده است. به نحوی که توانستیم در همین مدت کوتاه، حدود ۱۰۰ نفر از افراد متخصص داتین را از طریق همین مدرسه جذب کنیم. روند کار هم به این شکل است که دانشجوهای ترم ششم و فارغالتحصیلان رشته کامپیوتر از دانشگاههای معتبر ایران، میتوانند در دورههای ۳ تا ۴ ماهه مدرسه داتین شرکت کنند. نکته مهم این است که ما مثل بسیاری از مراکز آموزشی به ارائه دروس تئوری اقدام نمیکنیم بلکه دقیقا همان پروژهای که در شرکت داتین درحال طراحی و ساخت است را در اختیار افراد قرار میدهیم تا با کارکردن روی آن بتوانند چالشهای موجود را بشناسند و نسبت به رفع آن اقدام کنند. برای راهنمایی شرکتکنندهها هم متخصصانی از خود داتین تعیین کردهایم که اتفاقا تعدادی از آنها از طریق مدرسه داتین جذب شرکت شدهاند.
متقاضیان باید هزینهای پرداخت کنند؟
حضور در مدرسه داتین رایگان است و طی آموزش به افراد، حقوق و حق بیمه نیز پرداخت میشود. بعد از پایان دوره، اگر شرکتکنندهها عملکرد مورد نظر را ثبت کرده باشند، جذب میشوند، در غیر این صورت به آنها گواهینامه معتبری داده میشود که میتوانند از آن برای ارائه به سایر شرکتها استفاده کنند.
این دورهها به شکل حضوری برگزار میشود؟
درحال حاضر بله اما از آنجا که آموزش حضوری محدودیتهای خاص خودش را دارد، در نظر داریم بهزودی در بستر یک پلتفرم به شکل غیرحضوری، افراد ۱۵ تا ۲۵ سال را در حوزه آیتی توانمندسازی کنیم.
منبع: پیام کارآفرین