عصر حاضر، شاهد تحولات چشمگیری در بخش بانکداری و مالی است. این نهادها در مسیر بهبود بهرهوری، کاستن از هزینهها و ارتقای تجربه سازمانها، به سامانههای پیشرفتهای مانند سامانه زنجیره تامین در برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) روی آوردهاند. مقاله حاضر به تشریح این مسیر نوین در بانکداری میپردازد و به بررسی تاثیرات و نقشهای کلیدی سامانه زنجیره تامین درون سیستمهای ERP اشاره دارد.
بررسی سامانه زنجیره تامین در ERP
زنجیره تامین به مثابه اساس و پایهای محکم در سیستمهای ERP، کارکردهای حیاتی در اداره فرایندهای تامین کالا و خدمت، اطلاعات و منابع مالی در موسسات بانکی دارد. با بهرهبردن از تلفیق سامانه زنجیره تامین در ERP، بانکها قادر میشوند فرایندهای متنوعی مانند مدیریت سفارشات، تدارکات، توزیع و نگهداری را بهطور متمرکز و هماهنگ انجام دهند. سامانه زنجیره تامین بهعنوان بزرگترین بازیگر کاهش هزینهها و بهبود در مصرف منابع در سازمانهای بزرگی همچون بانکها که در رده شرکتهای خدماتمحور هستند، نقشآفرینی میکند.
مولفههای اساسی سامانه زنجیره تامین در بانکداری
- مدیریت تقاضا: بهکارگیری استراتژیهای پیشبینی موثر برای پاسخگویی به نیازهای سازمان
- تدارکات: ایجاد مسیر مصرف بهینه منابع مورد نظر بانک، شامل فناوری، تجهیزات و خدمات
- مدیریت سفارشات: فرایند جمعآوری و پردازش درخواستهای ثبتشده و وضعیتهای مربوطه
- مدیریت موجودی: نظارت بر موجودیها و بهکارگیری استراتژیهای جهت کاهش هزینههای نگهداری در انبارها
- مدیریت تعمیرات و نگهداری: برنامهریزی و اجرای عملیات مرتبط با نگهداری و برونسپاری تعمیرات اقلام
مزایای بهکارگیری سامانه زنجیره تامین در بانکها
- کارایی بالا: افزایش بهرهوری از طریق اتوماسیون فرایندهای سازمانی مرتبط با حوزه تدارکات و پشتیبانی و تسهیل در پاسخگویی
- دیدگاه مدیریتی وسعتیافته: تصمیمگیری آگاهانه با درک جامع از منابع و موجودیها
- کاهش هزینه: صرفهجویی در هزینههای مختلف از طریق مدیریت زنجیره تامین
- افزایش رضایت سازمانی: تامین خدمات سریع و دقیق به ذینفعان برای بهبود تجربه کاربری آنها و افزایش رضایتمندی
- کاهش مغایرتهای مالی: کاهش هزینههای مغایرتگیری بین دارایی و سرفصلهای مالی بانک با توجه به وجود اطلاعات یکپارچه و ثبت اسناد سیستمی در بانکداری متمرکز
چالشهای پیش روی بانکها
- تغییر فرایندهای قدیمی: تغییر در روالهای قدیمی در حوزه تدارکات سازمانی با روند سیستم
- سرمایهگذاری بلندمدت: تاثیرگذاری سیستم زنجیره تامین پس از اجرای فرایندهای زیاد این حوزه عموما پس از دو الی سه سال در سازمان نمایان میشود.
- تغییر ساختار دسترسی سازمانی: با توجه به تغییر فرایندها عموما حیطه اختیارات نیاز به بازنگری و تغییر خواهد داشت.
- نیاز به تغییر در نگرش: تحول در فرهنگ سازمانی و آموزش همکاران
با وجود این چالشها با استفاده از سامانههای زنجیره تامین در ERP، بانکها مسیر رو به پیشرفت در عرصه بهینهسازی و چابکسازی فرایندهای خود را طی میکنند. چالشهای موجود در بستر راهاندازی و ادغام این سامانهها هرچند قابل تاملاند، ولی به نظر میرسد فواید حاصل از آنها بسیار بیشتر است و در نهایت به سودآوری و پایداری بلندمدت بانکها منجر میشود. بنابراین سازمانهای بزرگ همچون بانکها برای تغییر در مسیر تحول دیجیتال قطعا به راهکارهای ERP نیازمند هستند. آنها همچنین به سامانه زنجیره تامین، بهعنوان رکن اساسی این مسیر، جهت مدیریت منابع، کاهش هزینهها و افزایش سازوکارهای هوشمند جهت پیشبینی درخواستهای سازمانی، نیاز خاص خواهند داشت.