دانشجویان رشتههای فنی دانشگاه خوارزمی روز 12 دی ماه از تیمهای داتینی بازدید کردند. سوالات فنی خود را از مدیران این شرکت پرسیدند و با نحوه شروع کارآموزی و فعالیتهای داتین آشنا شدند.
مژگان رضایی، مدیر واحد ارتباطات داتین، هدف این شرکت از انجام بازدیدهای دانشجویی را علاوه بر مسئولیت اجتماعی، حمایت از دانشجویان و دانشگاه خواند و گفت: «تلاش ما ورود دانشجویان به داتین و آشنایی آنها با مهارتها و شغلهای مورد نیازشان است. در واقع از طریق مدرسه داتین، پذیرش دانشجویان را مد نظر قرار دادهایم و به این افراد، همراه با تعریف پروژه، منتور و مربی اختصاص میدهیم. در حال حاضر حدود 200 نفر، از این طریق به داتین اضافه شدهاند.»
اهمیت مهارتهای نرم در صنعت فناوری اطلاعات
راحله کمار، روانشناس داتین دیگر فردی بود که در این بازدید صحبت کرد. او در گفتههای خود به مهارتهای نرم و اهمیت آنها برای همکاران یک شرکت اشاره کرد و گفت: «ما در داتین علاوه بر جلسات پایش سلامت روان، دو سالی است که پروژه مهارتهای نرم را راهاندازی کردهایم.»
او با طرح پرسش «چقدر در صنعت فناوری اطلاعات، مهارتهای نرم مهم است؟» به صحبتهای خود ادامه داد: «نزدیک دو دهه است که گفته میشود فقط تواناییهای فنی در انجام یک شغل مهم نیست بهخصوص در مشاغل انسانمحور. اما در صنعت برنامهنویسی چقدر از مسائل، مربوط به خطای انسانی است؟ ادبیات پژوهشی میگوید حدود نصف وقایعی که منجر به شکست کسبوکار میشود ناشی از مسائل انسانی است نه فنی. وقتی وارد دنیای مهارتهای نرم میشویم با گستردگی آن آشنا خواهیم شد. سازمان بهداشت جهانی حدود 50 سال پیش موضوعی را به نام مهارتهای زندگی وضع کرد که مهارت نرم از آن ریشه میگیرد.»
به اعتقاد کمار، علاوه بر هدایت افراد در مسیر فنی، آنها باید در مسیر مهارتهای نرم نیز هدایت شوند. او درباره توسعه این مهارتها در داتین گفت: «ما مهارتهای نرم مرتبط با شغل را استخراج کردیم تا بدانیم همکاران ما در بخشهای مختلف، چه مهارتهایی برایشان در اولویت است. بعضی از مشاغل، مهارت نرم تخصصی خود را دارند. وقتی در صنعت مالی کار میکنیم باید مدیریت بحران و مدیریت استراتژیک بلد باشیم بدون اینکه هیجانی شویم. خیلی وقتها علت شکست پروژه بلدنبودن کار تیمی است. در نهایت آموزش مهارتهای نرم متناسب با کار افراد در داتین، بخشی از پروژهای است که ما در شرکت پیش میبریم.»
دیگر فردی که در جمع دانشجویان دانشگاه خوارزمی صحبت کرد، سمانه حیدری، مدیر محصول منابع بانکداری متمرکز داتین بود. او که از سال 1385 فارغالتحصیل شده از همان زمان کارش را بهعنوان برنامهنویس جاوا شروع کرده است. پس از آن تجربیات متعددی را از سر گذرانده و بهدلیل اینکه کارکردن در حوزه بانکی، فضایی نزدیک به واقعیت دارد، فناپ و سپس داتین را بهعنوان مقصد فعالیت خود انتخاب کرده است. او در ادامه صحبتهایش به سوالات فنی دانشجویان درباره فعالیتهای داتین پاسخ داد.
هاشم کولیوند، مدیر مانیتورینگ زیرساخت داتین نیز به شرح چگونه طیکردن دوران کاری خود از تغییر رشته تا کار در حوزه زیرساخت پرداخت. او همچنین درباره ملزومات و سطح گستردگی زیرساخت ارائه سرویس، وقتی محدود به یک جا نباشد و در سطح کل کشور پیادهسازی شود، توضیح داد. کولیوند درباره مانیتورینگ و انواع آن در صنعت بانکداری گفت و عنوان کرد که چه زمانی و در چه صورت، یک کارشناس در این حوزه باید وارد عمل شود.
زهرا ملکیان، مالک محصول بانکداری دیجیتال داتین درباره روند فعالیت ویپاد، ترابانک پاسارگاد به دانشجویان توضیح داد: «تلاش داتین از راهاندازی ویپاد این بوده که محصولی ارائه دهد تا کاربر نهایی مصرفکننده آن باشد. به همین دلیل سال 1399 اولین ارائه ویپاد را با محصول کارت داشتیم. قرار بود ویپاد یک نوع بانکداری دیجیتال باشد که همه خدمات غیرحضوری کاربران از این طریق دنبال شود. محصولات دیگر ما کارت هدیه دیجیتال شخصیسازیشده و احراز هویت غیرحضوری بود. در این دو محصول، سعی کردیم کار کاربران را ساده و از حضور فیزیکی آنها در شعب خودداری کنیم.»
ارائه تسهیلات خرد، بانکداری ویدئویی، باشگاه مشتریان، حساب رویش، بیمه و اعتبارسنجی هوشمند هم به گفته ملکیان دیگر سرویسهای ویپاد در مسیر تکمیل خدمات مالی آن بودهاند. او تسهیلاتی که تاکنون توسط ویپاد به کاربران اعطا شده را حدود 30 همت خواند و گفت: «ما در ویپاد، مفاهیم بانکی را به روزمره افراد بردیم. آنها متوجه شدند برای گرفتن تسهیلات باید رفتار مالی درستی داشته باشند. به همین دلیل، بهدنبال پرداخت بدهی خود بودند تا از این طریق، مشتری خوشحسابی باشند.»
در این نشست صمیمانه محسن حاتمی کیا، راهبر فنی بانکداری باز داتین در تعریف مفهوم بانکداری باز و هدف آن گفت: «این نوع بانکداری، قصد دارد پلتفرم کربنکینگ را توسعه دهد که بهتازگی بهعنوان کرلس شناخته میشود. دیگر پروژه بانکداری باز، ESB است که وظیفه دارد استخری از سرویسهایی که در پشت صحنه سیستمهای بانکداری استفاده میشود، داشته باشد و به همه سازمانهایی که در حوزه بانکی خدمترسانی میکنند، سرویس ارائه دهد.»
آرش ولدخانی، مدیر پایش خدمات مانیتورینگ داتین در جریان بازدید دانشجویان از این واحد، به شرح فعالیتهای همکاران این تیم پرداخت و گفت: «اگر دنبال یادگیری و چالش باشید، داتین همواره برای شما داستان دارد. در پنج سال گذشته که مدیر پایش خدمات بودم، تغییرات زیادی در این بخش ایجاد کردیم و سال آینده هم تغییرات زیادی را در نظر داریم که انجام دهیم. شما در دانشگاه، مفاهیم فناوری اطلاعات را یاد میگیرید. شاید در طول دوران کاری از آن استفاده نکنید اما این مفاهیم هستند که به شما دید میدهند تا طبق آن کار کنید. بنابراین برای کارکردن در حوزه مانیتورینگ باید شبکه، دیتابیس و.. را خوب بشناسید.»
برگزاری تورهای مسیر شغلی و بازدیدهای دانشجویی از جمله فعالیتهای داتین در راستای توانمندسازی دانشجویان است تا آنها چشماندازی واقعی از آینده شغلی خود به دست آورند.