۱۲ سال از آغاز به کار داتین میگذرد؛ شرکتی که از دل واحد راهکارهای بانکی فناپ با فلسفه وجودی فراگیری مالی متولد شد و در این سالها توانسته با رویکرد توسعهمحور و مقیاسپذیر خود، ۴۲ محصول و خدمت را بهمنظور حل مسائل فناورانه صنعت بانکی و بیمه کشور ارائه دهد. داتین درحالی وارد سیزدهمین سال فعالیت خود میشود که میخواهد در مسیر ارائه محصولات فناورانه به مصرفکننده قدم بگذارد. این شرکت در این ۱۲ سال، دستاوردهایی نظیر پیادهسازی راهکار جامع بانکی داتین در هفت بانک کشور، گذر از پردازش ۳۳ میلیارد تراکنش بانکی در یک سال، گذر از مرز اعطای ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، خلق زیرساخت برای ویپاد، پشتیبانی از بیش از ۸ میلیون کاربر اینترنتبانک توسط سامانههای بانکی داتین و داشتن ۱۷۰۰ نفر سرمایه انسانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. معاون توسعه محصول داتین میگوید که برنامه آنها برای سال سیزدهم این شرکت این است که فعالیتهایشان در حوزه B2C را توسعه دهند. علاوهبر این، روی استفاده حداکثری هوش مصنوعی در محصولاتشان متمرکز شوند. در ادامه گفتوگوی عصر تراکنش را با حمیدرضا آموزگار، معاون توسعه محصول داتین به بهانه ۱۲سالگی این شرکت و انجام مهاجرت بانک کارآفرین میخوانید.
مهاجرت بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین هفتمین مهاجرت کربنکینگی است که توسط داتین به سرانجام رسیده است. این مهاجرت که بهصورت یکباره و با انتقال همزمان دادههای حوزههای منابع، مصارف و ارزی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ دیماه تمام شد، در کمتر از یکسال پایان یافت و یکی از سریعترین مهاجرتهای کربنکینگی در ایران بهشمار میرود. آموزگار درمورد شیوه مهاجرت بانک کارآفرین توضیح میدهد: «بانک کارآفرین میخواست تغییرات اساسی در بانک ایجاد کند، رویکرد توسعهمحور داشت و لیستی از محصولات را از داتین میخواست. در چنین اقداماتی دو مسئله حائز اهمیت است؛ یکی اینکه اطلاعات چگونه داده میشود و دومی اینکه یک سازمان چگونه خودش را با ساختار جدید منطبق میکند. در حوزه اطلاعات، هلدینگ نگاه ما را کمک کرد و بانک کارآفرین نیز برای اینکه کاملاً با فرایندها و ساختار جدید منطبق شود تلاش زیادی کرد؛ برای مثال در گذشته پروژه مهاجرت بانکهای ادغامی در بانک سپه را داشتیم که بهنوبه خود پروژه بزرگی بود. در مهاجرت بانک کارآفرین نیز منابع، مصارف و حوزه ارزی را بهصورت همزمان مهاجرت دادیم. ما در داتین به نقطهای رسیدهایم که آمادگی خوبی برای پاسخگویی به انواع نیاز بانکها داریم و توانستهایم در این سالها از پس چالشهای مهاجرت بانکها برآییم.»
کمک به کاهش هزینههای استقرار نرمافزار در شرکتها
داتین در همه این سالها به بانکها و شرکتهای بیمه کمک کرده تا زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات مالی و بیمهای داشته و بتوانند پاسخگوی نیاز انواع مشتریان حقوقی و حقیقی خود باشند. بنابر صحبتهای آموزگار، بانکها و شرکتهای بیمهای که تلاش میکنند بهصورت مستقل نیازهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات خود را برطرف کنند، از مسیر اصلی خود منحرف و درگیر کارهای فناوری اطلاعات میشوند که شاید در تخصص آنها هم نباشد. او در این خصوص میگوید: «فضای فناوری اطلاعات، متغیرهای بیشماری دارد و یادگیری آنها در ابتدا برای هر سازمانی هزینهساز است. چراکه وقتی شما میخواهید وارد فضای طراحی در فناوری اطلاعات شوید، ممکن است خطاهای متعددی همچون تقدم خواسته سازندگان بر نیاز، عدم نگاه به توسعهپذیری و عدم توجه به امکان گسترشپذیری، گریبانگیر سازمان شود. این موارد باعث میشود تا درنهایت سازمان در طراحی نرمافزارهای مورد نیاز بهسمت مسیری برود که توسعه در آن دیده نشده و برداشتن گامهای پیشرفت را ناممکن یا بسیار پرهزینه کند.»
او درخصوص نقش داتین در کاهش هزینههای استقرار نرمافزارهای صنعت بانکی و بیمه کشور بیان میکند: «ما زیرساختهای فناوری اطلاعات مورد نیاز این صنایع را بهگونهای فراهم کردهایم که آنها برای رویارویی با روندهای پیش رویشان آماده باشند. همچنین با بررسی روندهای جهانی درمورد توسعه نرمافزار، با نگاهی توسعهپذیر و مقیاسپذیر سعی کردیم نرمافزارها و خدمات خودمان را طراحی کنیم که با پیشآمدن نیازها و چالشهای جدید بتوانیم علاوهبر انعطافپذیری بالا، چابکی در پاسخ داشته باشیم. یکی از عناصر اصلی و اساسی پیوستن شرکتها به ایده تحول دیجیتال، چابکی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.»
فراتررفتن از تولید نرمافزار
بنابر صحبتهای آموزگار، مدت زمانی است که داتین سعی کرده سال به سال برنامهریزی در مدیریت امور خود داشته باشد. همچنین در سالهای اخیر با تغییر رویکرد خود درزمینه معماری محصولات و خدماتش، تغییرات ساختاری را در این شرکت ایجاد کرده که در یک کلام به تمرکز روی معماری سازمانی ختم شده است. درحالی که در گذشته روی تولید نرمافزار متمرکز بودهاند. او در این خصوص میگوید: «معماری طراحی و اجرای محصولات ما در این سالها به این صورت بوده که ابتدا روی معماری نرمافزار و تولید متمرکز بودهایم و هرچه به لحظه اکنون نزدیک شدهایم، تمرکز خودمان را روی معماری سازمانی گذاشتهایم. درواقع، از رویکرد کارکردگرا بهسمت رویکرد غیر کارکردگرا حرکت کردهایم و مفاهیمی مثل مقیاسپذیری و توزیعشدگی برایمان مهم شده است. درحال حاضر تمرکز ما روی مهارتهای نرم است و میخواهیم مجموعه ۱۷۰۰نفرهمان بتواند در قالب تیمهایی روی بخشهای مختلف کاریمان بهصورت تخصصی متمرکز شود. کار گروهی، یکپارچگی و توجه به سرمایه انسانی در سالهای اخیر برای ما مهمتر شده و ظرفیتهای بهبود این موارد را افزایش دادهایم.»
۱۴۰۳؛ تنوع و ارتقای محصولات متمرکز بر هوش مصنوعی
آموزگار با تاکید بر اینکه در رفع نیازهای بانکها و بیمهها سعی کردیم نگاهی راهکارساز و جامعنگر داشته باشیم، اینطور میگوید: «داتین در این سالها تمام تلاش خود را کرده تا سرویسها و محصولاتش را متنوع کند. سبد محصولات ما طی این سالها تکمیل شده و اکنون همگام با روندهای روز دنیا و بازار، تاکید ویژهای بر هوش مصنوعی داریم. بهدنبال آن هستیم تا با هوش مصنوعی بتوانیم رنگ و بوی جدیدی به محصولات خود بدهیم و محصولات جدیدی را برای تکمیل زنجیره خلق ارزش خود طراحی و پیادهسازی کنیم. تاکنون چندین محصول در این حوزه از جمله راهکار کشف تقلب و تخلف ارائه شده است.»
معاون توسعه محصول داتین درباره اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف صحبت میکند و میگوید که برنامه آنها برای سال پیش رو حرکت بهسمت استفاده حداکثری از ابزارهای هوش مصنوعی است: «ما درحال حاضر، محصولاتی داریم که از هوش مصنوعی در آنها استفاده شده است. برای مثال خدمت کشف تقلب ما از این فناوری استفاده میکند، اما هدف ما در سال جدید این است که استفاده هوش مصنوعی در محصولات و خدماتمان را افزایش دهیم و با هوش مصنوعی یکپارچه شویم.»
ورود به حوزه B2C در جهت فراگیری مالی
داتین در سالهای اخیر، تصمیم گرفته که فراتر از حوزه B2B رود و وارد حوزه B2C نیز شود. حمیدرضا آموزگار، معاون توسعه محصول داتین با اشاره به تاریخچه شکلگیری داتین و مسیری که تا به امروز طی کرده، میگوید: «نیازهای جامعه نسبت به گذشته متفاوتتر و متکثرتر شده و همین مسئله باعث تغییر رویکرد ما نیز شده است. ما در گذشته بیش از همهچیز روی توسعه ابزارهای زیرساختی فراگیری مالی متمرکز بودیم و این تمرکز، ما را وارد همکاریهایی کرد که درنهایت منجر به ورودمان به حوزه B2C شد.»
مدرسه داتین، پاسخ به چالش سرمایه انسانی صنعت
معاون توسعه محصول داتین معتقد است که بزرگترین چالش کسبوکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، جذب و نگهداشت افراد ماهر است و روزبهروز از کمیت و کیفیت سرمایه انسانی مورد نیاز این کسبوکارها کاسته میشود. او درباره کوچکشدن کیک اقتصاد کشور و رگولاتوری نیز صحبت میکند و آن را یکی دیگر از چالشهای توسعه کسبوکارها در کشور میداند: «وقتی کیک اقتصاد یک کشوری کوچک میشود، کسبوکارهای مختلف نمیتوانند از تمام پتانسیلهای خود استفاده کنند و چه در ورودیهایشان و چه در خروجیهایشان به مشکل میخورند.»
او توضیح میدهد که داتین بهمنظور گذار از چالش تأمین سرمایه انسانی خود، اقدام به تاسیس مدرسهای کرده که افراد فنی مورد نیاز خود را آموزش میدهد و براساس نیازمندی در شرکت استخدام میکند. آموزگار با تاکید بر اینکه مدرسه داتین برای کل صنعت تلاش خواهد کرد، میگوید: « مدرسه داتین در تلاش است تا افرادی را آموزش دهد که نه به لحاظ نظری، بلکه به لحاظ عملی کاربلد باشند و بتوانند به صنعت ارزشافزوده وارد کنند.»