داتین همراه دانشگاه خاتم برای توانمندسازی دانشجویان
EN
EN
فناوری اطلاعات در بیمه زندگی

آینده بیمه زندگی از دریچه ابزارهای فناورانه

سال‌ها در صنعت بیمه ایران، رسالت اصلی بیمه‌های زندگی در حوزه پوشش ریسک فوت، حوادث و بیماری‌ها خلاصه می‌شد. محصولات طراحی‌شده در بیمه‌های زندگی نیز بر ریسک‌های اشاره‌شده متمرکز بود. با توسعه نیازهای فردی، شرایط اقتصادی و اجتماعی و به‌ویژه مطالعات جهانی در این حوزه، بیمه زندگی در سال‌های اخیر با ابزارهای موجود در مدیریت سرمایه عجین شد و به دنیای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری بیمه‌گذاران نیز ورود پیدا کرد.

سیر تکامل بیمه‌های زندگی در این حوزه با توجه به اقبال جامعه، حمایت نهادهای ناظر و رویکرد سهامداری شرکت‌های تازه‌تاسیس و تخصصی همچنان ادامه دارد و امید است به‌واسطه نوآوری در این رشته، بتوان خدمات جدیدی را درراستای رفع نیازهای مردم و ارتقای سطح رفاه عمومی ارائه داد.

بیمه زندگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالی و اقتصادی در حفاظت از مردم درمقابل ریسک‌های مربوط به زندگی و مرگ تلقی می‌شود. با توسعه بیمه‌های زندگی، می‌توان از بیم ریسک‌های مالی و زندگی افراد کاسته و به ایجاد ثبات مالی و اقتصادی کمک کرد. این ثبات مالی درنهایت به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و کاهش بار تخصصی بیمه‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.

با مشاهده شرایط این رشته در آمار عملکرد صنعت بیمه، شاید باید عزم والاتری برای نیل به اهداف اشاره‌شده جزم شود؛ چراکه بهره‌مندی بیش از پیش از ابزارهای فناورانه، کوتاه‌ترشدن فرایندهای تقاضا تا صدور، بهره‌مندی از اطلاعات یکپارچه سلامتی برای ارزیابی ریسک و بسیاری از منافع دیگر را به‌همراه خواهد داشت.

استفاده از ابزارهای فناورانه در صنعت بیمه زندگی به بهبود فرایندهای مدیریت و ارتباط با مشتریان، تعیین نیازهای آنها، ارائه پیشنهادهای بهتر، مدیریت قراردادهای بیمه و بهبود رصد و پیش‌بینی ریسک‌ها می‌تواند کمک شایانی کند.

امروزه علاوه‌بر تورم و مختصات فرهنگی جامعه، بیمه‌های زندگی با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو هستند که می‌توانند مقبولیت و توسعه آنها را تا حد بالایی تحت ‌تاثیر قرار دهند. اعتمادسازی در جامعه نسبت به بیمه، به‌طور موازی با فرهنگ‌سازی نیاز به توسعه دارد و شاید به‌لحاظ اهمیت نیز با آن برابری می‌کند.

تاثیر تجربه خوب و شیرین از خدمات دریافتی از بیمه زندگی و توصیه به اطرافیان از هر تبلیغ محیطی مؤثرتر است. جلب رضایت مشتری پس از خرید بیمه و خدمات پس از فروش، ارتباط مستمر و موثر، شفافیت در اطلاع‌رسانی، مشاوره‌های تخصصی و شخص‌محور از مواردی هستند که امروزه در حوزه توسعه بیمه‌های زندگی بسیار ارزشمند و اثرگذار خواهند بود. از این مهم غافل نشویم که این امر تاکنون در صنعت بیمه توسط عوامل فروش به‌خوبی پیگیری شده و موفقیت حاصل‌شده کنونی نیز در حوزه فروش، مدیون زحمات این شبکه زحمتکش است.

همان‌طور که از نام این شبکه پیداست، رسالت فروش بیمه‌های زندگی را برعهده دارند، اما شرکت‌های بیمه در حوزه نگهداشت مشتریان بیمه زندگی به‌واسطه بلندمدت‌بودن این نوع محصولات، ارائه ابزارهای تخصصی به عوامل شبکه فروش برای رسیدگی به درخواست مشتریان در سطح خانوار، کوتاه‌شدن بروکراسی‌های درخواست‌های مشتریان در مدت بیمه و سایر مواردی که به عوامل فروش در این راستا کمک کند، همچنان نیازمند تلاش و توسعه هستند. در این میان فناوری اطلاعات در افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند. از دستیابی به مشتریان تا بهبود عملکرد اداری و تحلیل ریسک، می‌تواند برای گسترش این صنعت و بهره‌برداری بهتر از فرصت‌ها کارساز باشد.

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل به مشتریان این امکان را می‌دهند تا آنلاین به اطلاعات درمورد محصولات بیمه و اطلاعات حساب‌های خود دسترسی داشته باشند. می‌توان از فناوری‌هایی مانند چت آنلاین، تلفن همراه و ربات‌ها برای پاسخ به سوالات مشتریان استفاده کرد و تجربه مشتری را بهبود بخشید. همچنین می‌توان از الگوریتم‌های ماشین یادگیری و تحلیل داده برای پیش‌بینی ریسک‌ها و ارزیابی مشتریان استفاده کرد.

فناوری اطلاعات با استفاده از تکنولوژی‌های مانند یادگیری ماشینی و تحلیل داده، به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا ریسک‌های مربوط به بیمه زندگی را به‌دقت بسنجند. این پیش‌بینی دقیق به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌های خود را بهبود دهند و درآمدزایی بهتری داشته باشند. می‌توان فرایندهای متعدد در صنعت بیمه را اتوماتیک کرد، از تصمیم‌گیری اتوماتیک درمورد اعتبارسنجی مشتریان تا مدیریت اسناد و پرداخت‌ها برای بهره‌برداری بهتر و کاهش خطاها.

آینده بیمه زندگی در ایران با بهره‌گیری مناسب از فناوری اطلاعات به‌سمت بهبود تجربه مشتریان، توسعه محصولات نوآورانه، مدیریت بهتر ریسک‌ها، ساده‌سازی و شفافیت بیشتر، افزایش امنیت داده، اتوماسیون فرایندها و تامین منابع مالی مناسب حرکت خواهد کرد. این تغییرات می‌تواند به ارتقای توسعه بیمه زندگی در کشور کمک و مزیت‌های بسیاری را برای مشتریان و صنعت بیمه فراهم کند.

نویسنده: سروناز درواری، مدیرعامل بیمه زندگی آگاه

منبع: شماره ششم فصلنامه فناوری‌های مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

همکاری و مشارکت بیمه پاسارگاد و داتین با چشم‌انداز ریتون  
«ریتون» با هدف ارائه راهکارهای جامع، نوین و فناوری‌محور بیمه‌گری و با رویکرد پوشش خلاهای فعلی زیست‌بوم بیمه کشور در حوزه راهکارهای نرم‌افزاری و زیرساختی، فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت قصد دارد با ارائه معماری فنی به‌روز و استاندارد در کنار ساختاری چابک و جوان، بسترساز تغییر و تحول در حوزه فناوری صنعت بیمه شود. 
در بحث کرلس مهم‌ترین بحث، فرهنگ سازمانی است. در قدم نخست، سازمان باید قبول کند که ما می‌خواهیم یک کرلس داشته باشیم؛ راهکاری که هر تکه از پازل‌ آن به شکل مستقل عمل کند. وقتی می‌خواهیم سامانه‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که قابلیت ارائه وب‌سرویس و داده را با هم داشته باشند؛ همه این موضوع را قبول کنند که می‌خواهند بخشی از کار را به عهده بگیرند.
در میان شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای بانکی، به تازگی موضوع تولید و استقرار نرم‌افزار بانکداری بدون هسته یا Coreless ‌Banking در جریان است. درکنار مزایای بسیار زیادی که نتیجه این تغییر است، چالش‌هایی نیز از نظر سخت‌افزاری ایجاد می‌شود که در این مقاله نیم‌نگاهی به برخی از مهم‌ترین آنها خواهیم داشت.
اصرار برای نگه‌داشتن سیستم کربنکینگ به‌صورت همان هسته‌ متمرکز که قابلیت زیادی برای تغییر و نوآوری ندارد، امکان ارائه‌ سرویس‌های جدید و ورود به بازارهای جدید را از ما می‌گیرد. در سیستم کربنکینگ، یک چسبندگی بین لایه‌ سرویس و لایه‌ زیرساخت ایجاد می‌شود. درحالی که اگر به‌صورت کرلس عمل کنیم، وابستگی سرویس به زیرساخت کم می‌شود.