هومن مسگری، مدیرعامل بلوط و معاون مشارکتها و سرمایهگذاریهای داتین در بیستویکمین رویداد فیناپ که به موضوع سواد مالی اختصاص داشت، بهعنوان یکی از اعضای پنل «هوشمندی مالی مشتریان؛ فرصت رشد یا چالشی برای کسبوکارها؟» حضور داشت و نقش کسبوکارهای فینتک در مسیر سواد مالی را شفافسازی خواند.
مدیرعامل بلوط به موضوع سرمایهگذاری خرد اشاره کرد و گفت: «در کل دنیا سهام، یکی از بهترین ابزارهایی است که افراد روی آنها سرمایهگذاری میکنند. در حقیقت، در کشورهای توسعهیافته، وقتی کسی بازنشسته میشود، با سود سهامها یا فروش آنها که در طول فعالیت کاریاش گرفته، گذران زندگی میکند. اما در کشور خودمان وقتی بورس راه میافتد و حجمی از داراییهای مردم به آنجا کشیده میشود، شاهد هستیم که اتفاقاتی میافتد و متاسفانه دارایی افراد نابود میشود. هرچند عدهای سود میکنند. حالا باید این سوال را بپرسیم که وقتی کاربری چنین موضوعی را تجربه کرده با چه سواد مالی باید اعتماد کند که از پلتفرم یا سازمان بورس، سهام بگیرد. یک سری اتفاقات ورای سواد مالی افراد اتفاق میافتد. در واقع تجربه زیسته افراد، باعث رفتارهایی میشود و قطعا بر سواد مالی اثرگذار است.»
او درباره نقش حاکمیت در ساخت این اعتماد گفت: «دغدغه موجود، برخی به پلفترم و برخی به مردم برمیگردد. اما بخش مهمی به حاکمیت مربوط است. چرا هر اتفاقی میافتد، مردم هجوم میآورند تا سرمایهگذاری کنند؟ طبیعی است وقتی فرد، گزینه دیگری برای حفظ ارزش پول خود در شرایط تورمی ندارد، میرود سمت مسیرهای پرریسک. مردم ما به این رفتار عادت کردهاند تا درآمد خود را در برابر کاهش ارزش پول، حفظ کنند. وقتی این رفتار نهادینه میشود و بستر فراهم است، کسبوکارهایی از این شرایط سواستفاده میکنند و بستر برای هر کسبوکاری که بخواهد واقعا کمک و برای کاهش ارزش پول فکری کند، مشکلساز میشود. خیلی از اینها تقابل دوگانهای است که مردم دچار آن میشوند.»
مسگری در پاسخ به این سوال که چه کاری میتوان کرد تا سواد مالی کاربران افزایش یابد و بهصورت پایدار ایجاد شود، گفت: «یکی از اهداف و مزایای فینتکها شفافیت است. در یک محصول فینتکی باید همه چیز شفاف دیده شود؛ نرخ، وضعیت، محاسبات و… . اما در واقع فضای رگولاتوری با این شفافیت مخالف است. فینتکها با خود شفافیت میآورند و بخش عمده سواد مالی به شفافیت وابسته است. فینتکها آمدهاند که محصولات مالی را شفافتر کرده و به جامعه کمک کنند اما از آن سمت قواعدی وجود دارد که میبینیم برعکس این روال پیش میرود. وقتی این تعارض هست کار پیچیده میشود. این پیچیدگی تا وقتی که هست، کار برای جامعه و بعد کسبوکارها سخت میشود. سابقه نشان داده که در هر برهه زمانی هر کسبوکاری که خواسته در این مسیر حرکت کند با مقاومت مواجه شده است. با وجود اینکه همه ما موضوع تورم را درک کردهایم ولی نهادهای رسمی در فضای انکار هستند و گویا از دید آنها تورمی نیست. کسبوکارها تلاش میکنند این انکار را دور بزنند اما از آن طرف، قیمت تمامشده پول بالا رفته و کسبوکار یا فردی که بخواهد تامین مالی کند، سراغ نهاد مالی میرود اما امکان اینکه با نرخ اعلامی تامین مالی کند، برایش سخت میشود. پس باید از ابزارهای مختلف استفاده کند. ما نمیتوانیم با توجه به این مسائل، انتظار افزایش سواد مالی و ارائه ابزار مالی بهتر توسط فینتکها را داشته باشیم. تا این شرایط هست جامعه باید جور این مسائل را بکشد. ما به نوبه خود همواره تلاش کردهایم که این مسائل را شفاف کنیم چراکه برای صاحب کسبوکار هم شفافیت بهتر است اما این مسائل وجود دارد و نمیتوان آن را نادیده گرفت.»
در این پنل، علاوه بر هومن مسگری، امیرحسین داوودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت، مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی گلد، شاهین رفیعپور، مدیرعامل زرپاد و نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه حضور داشتند.