افراد یک سازمان در کار روزمره برند کارفرمایی را درک می‌کنند
EN
EN
پنل-حامد-حسینی-نژاد

افراد یک سازمان در کار روزمره برند کارفرمایی را درک می‌کنند

مشاور مدیرعامل داتین در حوزه سرمایه‌های انسانی در پنلی به نام «آدم‌ها و سازمان‌ها: جان‌بخشی به برند و فرهنگ کسب‌وکار» که در دومین رویداد برند کارفرمایی برگزار شد به تشریح مفهوم برند کارفرمایی، شیوه پیاده‌سازی و معماران نامریی آن پرداخت.

حامد حسینی‌نژاد، مشاور مدیرعامل داتین در حوزه سرمایه‌های انسانی نقش پیش‌برندگان مفهوم برند کارفرمایی در سازمان را این‌طور تشریح کرد: «واحدهایی مانند سرمایه انسانی، برندینگ و سازمان‌هایی که بخشی را تحت عنوان برند کارفرمایی دارند، پیشران این مفهوم هستند. وظیفه آنها این است که موضوع را پیش ببرند و اهمیت آن را ترویج کنند. اما اصل برند کارفرمایی را افرادی تجربه می‌کنند و شرح و بسط می‌دهند که در حال کار در سازمان هستند. آنچه آنها تجربه می‌کنند چیزی نیست که واحد سرمایه انسانی یا برندینگ برای آنها می‌سازد، در واقع برند کارفرمایی آن موضوعی است که در کار روزمره به آن می‌پردازند. در این میان، نقش مدیران سازمان را اصلا نمی‌توانید نادیده بگیرید، چراکه عملا آنها هستند که برند کارفرمایی را شکل می‌دهند. حقیقت این است که واحد سرمایه انسانی و برندینگ سعی در ساخت تصویر مطلوب دارند اما واقعیت آن چیزی است که افراد در تعامل با مدیران خود تجربه می‌کنند.»

او در توضیح نقش مدیران میانی در ساخت برند کارفرمایی مثالی زد و گفت: «جاده‌ای را از مبدا به مقصد تصور کنید. جایی مثل وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد جاده را به بهترین نحو ممکن بسازد. راهنمایی و رانندگی هم وظایف دیگری دارد. شما می‌توانید مدرن‌ترین جاده را بسازید تا آدم‌ها از مبدا به مقصد بروند. می‌توانید آن را برندینگ هم کنید اما در انتها ماشین‌هایی که در این جاده در حرکت هستند و تجربه‌ای که به دست می‌آورند، این حقیقت را بازگو می‌کند که آیا جاده خوب بود یا نه. در واقع راننده تجربه اصلی را ایجاد می‌کند. در یک سازمان هم، واحدهای سرمایه انسانی و ستادی کارشان جاده‌سازی است اما مدیران، آدم‌ها را از مبدا به مقصد می‌برند و واقعا رانندگی با آنهاست. اگر جاده خوب نباشد، بهترین مدیر هم نمی‌تواند کاری کند. حتما هر کسی باید وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد اما اگر بهترین جاده را هم داشته باشید ولی راننده خوبی نباشید قطعا نمی‌گویید جاده خوبی بود.»

موضوع بعدی که در این پنل مطرح شد، سوءاستفاده قرار گرفتن سازمان‌ها از راه‌های مختلفی مانند کارکردن افراد برای مدتی کوتاه و سپس مهاجرت بود. حسینی‌نژاد درباره این مسئله گفت: «این حس کمی برای مجموعه‌ای که می‌خواهد روی برند کارفرمایی کار کند، عجیب است. دو زاویه اینجا وجود دارد. یکی اینکه اساسا این مسئله اتفاق بدی است یا نه؟ اینکه ماندگاری افراد در سازمان یک سال باشد، خوب است یا بد؟ یا اصلا ارزش‌گذاری این‌گونه است یا نه؟ و باید آن را به‌عنوان واقعیت بپذیرم. اگر مورد دوم درست باشد، باید کاری کنیم که یک سال روی یک فرد سرمایه‌گذاری نکنیم. هنگام خروج فرد از سازمان، مدیر تیم یا سازمان، باید در جلسه خروج، این موضوع را بررسی کند که چه کاری کرده یا نکرده که این اتفاق افتاده است. در این زمینه سازمان مسئولیت دارد. در واقع از چند زاویه به موضوع نگاه کنیم؛ یا یک فرد اشتباه جذب می‌شود یا کارهایی که برای نگهداشت او باید انجام شود عملی نمی‌شود. از طرفی ممکن است به‌موقع به این نتیجه نرسیم که آیا ما گزینه مناسبی برای هم هستیم یا خیر. البته حالات استثنا هم وجود دارد که فرد غفلت کند یا هر موضوع دیگر. در حالت طبیعی، سازمان نباید در موضع قربانی قرار گیرد. به اعتقاد من این موضوع فانتزی است و با واقعیت کسب‌وکار همخوانی ندارد.»

خروج از سازمان، دیگر بخش صحبت‌های مشاور مدیرعامل داتین در حوزه سرمایه‌های انسانی بود. او نگاه داتین به این موضوع را این‌طور توصیف کرد: «ما در این زمینه به یک نگاه، اعتقاد پیدا کرده‌ایم و در مصاحبه‌های خروج آن را انجام می‌دهیم. در واقع تمرکز ما از این موضوع که مسئولیت این اقدام بر عهده چه کسی است، برداشته شده و روی این است که رابطه‌ شکل‌گرفته بین فرد و سازمان، دیگر کار نمی‌کند. حالا اینکه چرا کار نمی‌کند، مسئله‌ای است که می‌توان به آن پرداخت. ما در داتین موقع خداحافظی به این فکر نمی‌کنیم که فرد برای سازمان توانمند نیست. به اعتقاد ما آن فرد در آن جایگاه برای سازمان، آن بازدهی که باید را ندارد. ما باور داریم مانند هر رابطه دیگری که به مسئله می‌خورد، سهم هیچ‌کسی در این زمینه صفر نیست. واحد سرمایه انسانی، مدیران ارشد و میانی و… باید کارهایی می‌کردند که نکردند. البته خود فرد هم در این زمینه قابل بررسی است. تلاش ما این است که ببینیم چرا این رابطه کار نکرد. در مصاحبه خروج هم روی این تمرکز می‌کنیم و از فرد می‌پرسیم که از این به بعد تو، چگونه خواهد بود؟ خود من این سوال را می‌پرسم که آیا می‌خواستی در داتین بازنشسته شوی؟ وقتی بگوید نه می‌گویم پس نقطه‌ای هست که باید سازمان را ترک بکنی. این آخر دنیا نیست و بعد از این قرار است اتفاقات دیگری رخ دهد. تمرکز روی این است که رابطه کار نمی‌کند و ما در حال قطع رابطه هستیم نه اینکه به فرد برچسب بچسبانم. اتفاق تلخی است اما فاجعه نیست. این دو موضوع در پذیرش واقعیت خیلی به افراد کمک می‌کند.»

پنل «آدم‌ها و سازمان‌ها؛ جان‌بخشی به برند و فرهنگ کسب‌وکار»، 26 آذرماه در دومین رویداد برند کارفرمایی مجموعه راهکار برگزار شد. در این پنل، علاوه بر سید حامد حسینی‌نژاد، مشاور مدیرعامل داتین در حوزه سرمایه‌های انسانی، عماد قائنی، مدیرعامل ایلیا و CHRO گروه دیجی‌کالا  و مهدی عابدی، CHRO بهسازان ملت حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دانشجویان رشته‌های مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار و شبکه دانشگاه شریعی روز دهم آذرماه برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های تیم‌های داتین در ساختمان ناهید این شرکت حضور پیدا کردند. آنها علاوه‌بر آشنایی با عملکرد داتین در اکوسیستم بانکی کشور، مشاغل مرتبط با رشته‌های تحصیلی خود را شناختند. 
هفتم آذرماه، داتین و مدرسه داتین در همراهی با شتابدهنده تریگ‌آپ، رویدادی را تحت عنوان «اربیتا» برگزار کردند تا در آن و با حضور دانشجویان علاقه‌مند و متخصصان این حوزه، پیوند صنعت در افق هوش مصنوعی نقد و بررسی شود. 
داتین در همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد، «آزمایشگاه فناوری‌های مالی» را در دانشکده ریاضی این دانشگاه راه‌اندازی کرد تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند با بهره‌گیری از امکانات فراهم‌شده، به پژوهش و ارائه راه‌حل‌های کاربردی درباره موضوعات صنعت مالی و بانکی بپردازند. 
وضعیت اکنون و آینده هوش مصنوعی در نسبت با فناوری‌های مالی نوظهور در ایران موضوعی بود که در میزگرد رسانه پیوست مورد بررسی قرار گرفت. علی زارع، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب داتین یکی از افرادی بود که در این پنل، چالش‌های پیش روی صنعت‌سازی هوش مصنوعی و قرارگیری آن در صنعت بانکی و پرداخت کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.